Tietoa henkilökohtaista budjettia käyttäville HB-asiakkaille, verrokkiasiakkaille ja HB-tukihenkilöille
Tällä sivulla on tietoa henkilökohtaisesta budjetista ja siitä, millaisia kyselyjä ja lomakkeita hankkeella on HB-asiakkaille, verrokkiasiakkaille ja HB-tukihenkilöille.
Henkilökohtaisessa budjetissa (HB) asiakas voi itse määritellä, mitä ja miten haluaa järjestää omat palvelunsa, joihin asiakkaalla on eri lakien mukaan oikeus. Kaupungin tai sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän järjestämä palvelu voidaan vaihtaa osittain tai kokonaan henkilökohtaiseksi budjetiksi, tai asiakas voi sovitun budjettisuunnitelman ja tarpeidensa mukaan järjestää palvelut ihan uudella tavalla. Idea on, että palveluihin muutoinkin varatut määrärahat asiakas voi käyttää valitsemallaan tavalla.
Piirrosvideo ”Henkilökohtainen budjetti -kohti yksilöllisempää tukea ja palvelua” (2 min):
Asiakastiedote henkilökohtaisesta budjetoinnista lokakuu 2017
Jotta voimme arvioida miten hyvin HB-malli toimii ja millaisia vaikutuksia sillä on, tarvitsemme tietoa myös sinulta.
Jokainen HB-mallin valinnut asiakas tuottaa arvokasta tietoa suomalaisen mallin kehittämiseen. Tummennetut kohdat ovat pakollisia.
Näistä kaikista saat tarkemmat tiedot työntekijältäsi. Pyydämme myös sinulta kirjallisen luvan saada hyödyntää antamiasi tietoja hankkeen arviointitutkimuksessa. Suostumus tutkimustiedon käyttöön Asiakkaan suostumus päivitetty elokuu 2018. Allekirjoitettu suostumuslomake jää asiakkaan asiakirjoihin säilytettäväksi.
Löydät tutkimuksen rekisteriselosteen tästä Avain kansalaisuuteen – henkilökohtainen budjetointihankkeen seurantatutkimuksen_rekisteriseloste 15.5.2017
- Asiakkuuden alussa ja lopussa täytetään hankkeen rahoittajan edellyttämä ESR-asiakaslomake – yksisivuinen paperi, jossa kysytään muutamia perustietoja (aloitus, lopetus).
- Kykyviisari, joka kuvaa sinulle itsellesi oman käsityksesi hyvinvoinnistasi ja arjen erilaisesta toimintakyvystä – kysely täytetään asiakkuuden alussa ja lopussa, ja pidemmässä asiakkuuden kestossa, myös välillä. Kykyviisari antaa sinulle myös raportin ja ehkäpä ehdotuksia hyvinvoinnin parantamisesta. Näistä kannattaa keskustella oman työntekijän kanssa. Hämeenlinnan pilotissa asiakkaat käyttävät vastaavan tietosisällön Kompassi-kyselyä.
- Vanhemmuus-kysely täydentää Kykyviisarin tietoja lapsiperheasiakkaiden osalta. Kyselyssä on muutamia kysymyksiä vanhemmuudesta ja perheen arjesta. Myöhemmin Kykyviisarin työkaluja voidaan täydentää Vanhemmuuskyselyllä. Kyselyyn voi vastata vain paperisena. Asiakastyöntekijäsi opastaa ja antaa sinulle kysely-lomakkeen. Tällainen kysely on: Vanhemmuuskysely
- Asiakkuuden lopussa vastaat kyselyyn HB-mallin toimivuudesta ja vaikutuksista – voit täyttää kyselyn sähköisesti netissä tai voit tulostaa paperilomakkeen. Saat työntekijältäsi asiakasnumerosi, joka merkitään lomakkeelle – tarvittaessa myös palautuskirjekuoren. Paperilomakkeen palautusosoite: Katja Kylliäinen, Saimaan ammattikorkeakoulu, Skinnarilankatu 36, 53850 Lappeenranta
* Asiakaskokemukset ja tyytyväisyys -kyselylomake HB-asiakkaalle : täytä sähköinen kysely tai tulosta lomake
* Henkilökohtainen budjetointi – kyselylomake VERROKKI-asiakkaalle: täytä sähköinen kysely tai tulosta lomake - Kokoamme hankkeen loppuarviointiin myös joitakin asiakkaita ryhmähaastatteluihin.
- Muutamien asiakkaiden toivomme innostuvan myös päiväkirjan pitämiseen asiakkuuden toteutumisesta: Miten asiointi sujui? (ks. ohjeet). Päiväkirjan merkinnät ovat erittäin arvokasta palautetta asioinnin sujumisesta ja antavat tietoa kehittämiselle.
- Toivomme myös saavamme sinulta tietoa kuinka paljon sinulta menee aikaa oman budjettisi ja palvelujesi järjestämiseen ja mitä kuluja sinulle siitä mahdollisesti aiheutui: näitä kysymme edellä mainitussa asiakaskyselyssä.
- Sähköinen Kysely HB-tukihenkilöille – vastauksia toivotaan henkilöiltä, jotka ovat toimineet HB-asiakkaan tukena. Ensisijaisesti toivomme vastauksia sähköiseen kyselyyn, mutta kysely on saatavilla myös paperiversiona (docx – helpompi täyttää tietokoneella, pdf – pitää asettelun paremmin tulostettaessa).
Kun hanke kehittää, kokeilee ja tutkii kokemuksia ja vaikutuksia, tarvitaan monenlaista tietoa. Tässä kooste tiedonkeruustamme. HB-hanke Koostetaulukko täytettävistä dokumenteista
Tutustu tästä Kykyviisariin.