Henkilökohtainen budjetointi (HB) on asiakkaiden valittavissa Iso-Britanniassa sosiaali- ja terveyspalvelulakien mukaan. Asiakas voi järjestää arkea tukevat palvelunsa henkilökohtaisen budjetoinnin avulla. Ihmisillä voi olla elämässään erilaisia tarpeita ja HB:n kautta kokonaisvaltainen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn lisääntyminen mahdollistuu paremmin.
Tässä muutamia onnellisia tarinoita Iso-Britannian HB-asiakkaiden kertomana:
Chelsey on nuori nainen, jolla on diagnosoitu masennus. HB:n avulla hän on voinut valita itselleen sopivan terapeutin, jonka kanssa hän tuntee olonsa mukavaksi ja saa tarvitsemaansa apua. Hän nauttii vapaudesta valita palvelunsa. Budjettiaan hän on käyttänyt myös liikunta- ja kuntosalien käyttämiseen.
Martin on keski-ikäinen mies, jolla on liikuntaa rajoittavaa, neurologinen sairaus. Hän on ostanut henkilökohtaisella budjetillaan itselleen modifioidun polkupyörän sekä kuntosalikortin. Lisäksi liikunnallinen mies on liittynyt paikalliseen soutuklubiin. Kuljetukseen parturissa käynteihinkin on budjettia käytetty. Kaikki tämä edesauttaa hänen itsenäisyyden ja omatoimisuuden säilymisessä.
Alex on n.50-60 vuotias mies, jonka terveydentila on heikentynyt aivoverenkiertohäiriöiden vuoksi. Hän on menettänyt näkönsä toisesta silmästä ja hänen fyysinen toimintakykynsä on alentunut. Aluksi hän sai hyvin apua fyysisiin ongelmiinsa, mutta koki, ettei hänen henkisen hyvinvointinsa parantamiseksi ollut tarjolla riittävästi tukea. Vuonna 2009 hänestä tuli hankkeen asiakas, jossa testattiin HB:n toimivuutta sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tämän myötä hänellä oli mahdollisuus palkata henkilökohtainen avustaja, joka vietti riittävästi aikaa hänen seuranaan ja pystyi kokonaisvaltaisesti auttamaan Alexia. Tämän palvelun hän maksaa osittain itse. Budjettiaan hän on käyttänyt myös tietokoneen hankkimiseen. Alex on erittäin tyytyväinen HB:iin, sillä sen avulla hän on saanut vaikuttaa suuresti omaan elämänlaatuun.
Tässä oli vain muutamia tarinoita. Suomessa HB on ollut käytössä mm. Eksoten vammaispalvelujen asiakkailla, joiden kokemukset ovat pääsääntöisesti olleet positiivisia. Heidän sekä muiden maiden kokemusten perusteella on odotettavissa, että HB voisi sopia myös hankkeemme erilaisille asiakkaille.
Tämän syksyn aikana tulemme kuulemaan mm. tulevissa seminaareissamme millaisia tarinoita ja kokemuksia heillä on HB:sta. Asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus ovat olennaisia asioita ihmisen hyvinvointiin liittyen. Tämä tiedetään. Nyt on aika ottaa nämä todenteolla huomioon asiakastyössä.
Lähde:
PEOPLEHUB (personal health budget network) http://www.peoplehub.org.uk/chelseys-personal-health-budget-story/
Katja Kylliäinen, TtM, Lehtori, Saimaan ammattikorkeakoulu, hankkeen projektikoordinaattori
Linkki 21.9.2017 seminaarin sivulle, jossa on Vantaan (Pia Pajari), Eskoten (Susanna Kaskinen) ja Tampereen (Hanne-Maria Leppäranta) asiakasesimerkkejä. Hankkeen HB-asiakastyö käynnistyy syksyn kuluessa myös Porissa, Hämeenlinnassa ja Kainuussa.
Vastaa