Henkilökohtaisen budjetoinnin (HB) arviointisuunnitelman mukaiset henkilöstön ja esimiesten kanssa toteutuvat työpajat käynnistyivät Porin pilotista 8.9.2017. Mukana oli laajalla kirjolla eri palveluissa työskenteleviä, myös perusterveydenhuolto oli mukana. Nykytilanne peilaantui hyvin samanlaisena sekä esimiesten että työntekijöiden tuottamana kuvana, eli selvästi jaetaan ”samaa todellisuutta”. Osallistuvat toivovat HB:n kehittämisen vahvistavan asiakaslähtöistä toimintaa. Työpajasta jäi oikein mukava fiilis. Mari Levonen vastasi käytännön järjestelyjen onnistumisesta. Kokoonnuimme Lähipalvelukeskuksen tiloissa, joissa toimi mm.alueellinen terveysasema.
Työpajojen tarkoituksena on kehittävän arvioinnin ajatuksella keskustella jokaisessa pilotissa asiakaspalvelujen nykytilanteesta ja kehittämistarpeista. Tuotamme hankkeessa tietoa siitä, millaisia vaikutuksia ja muutoksia syntyy asiakkaalle, palveluille ja asiakasprosessille sekä kustannuksille. Muutoksen arvioimiseksi pitää tunnistaa nykytilanne.
Työpajoihin on kutsuttu mukaan 4-6 asiakastyöntekijää ja 4-6 esimiestä. Työpajassa työskennellään sekä erikseen pienryhmässä että yhdessä. Työpajan kestoksi olimme suunnitelleet noin 2,5 tuntia, mikä osoittautui juuri ja juuri riittäväksi ajaksi.
Työpajassa on kolme teemaa:
- Teema 1. Miten kuvailette tämän hetkistä palvelujen järjestämistä valitsemanne HB-asiakasryhmän näkökulmasta. Tarkentavat kysymykset ovat: Miten asiakkaiden tarpeisiin nykyisin vastataan? Miten asiakkaan osallisuus ja itsemääräämisoikeus toteutuu? Miten asiakkaan lähituki ja ohjauksen tarve toteutuu?
- Teema 2. Mitkä asiat edistävät nykyjärjestelmässä asiakaslähtöistä palvelua? Mitkä asiat mahdollisesti estävät nykyjärjestelmässä asiakaslähtöistä palvelua?
- Teema 3. Kehittämisehdotukset henkilökohtaisen budjetoinnin toteuttamiseksi?
Työskentelyä rytmitetään erilaisilla tavoilla, välillä pohditaan itsekseen, välillä parin kanssa, ja yhdessä kaikkien kanssa, ja lopuksi hahmotetaan pilotin jatkotoimia HB:n osalta.
Työpajojen vetämisestä vastaavat Metropolian Ammattikorkeakoulusta Katja Ihamäki, Miia Ojanen ja Sirkka Rousu. He dokumentoivat työskentelyn tulokset ja hyödyntävät tätä laadullista aineistoa hankkeen lähtötilanteen arvioinnissa ja raportoinnissa. Työpajoissa tuotettu aineisto on osa arviointitiedon keruuta erityisesti palvelujen ja asiakasprosesssien näkökulmasta.
Työpajat jatkuvat: seuraavaksi ollaan 13.9. klo 13 Eksotessa, sitten Vantaalla 19.9. klo 9, Kainuussa 26.9. klo 12.30, Hämeenlinnassa 10.10. klo 12.30 ja Tampereella 13.10. klo 13.
Raportoijana Sirkka Rousu.
Vastaa