Julkaisu (2018 toukokuu) kuvaa ensimmäisiä kokemuksia, havaintoja ja pohdintoja henkilökohtaisen budjetoinnin asiakastyössä Avain kansalaisuuteen – henkilökohtainen budjetointi -hankkeessa.
HB-toimintamallin voivat hankkeessa valita erilaiset asiakasryhmät, kuten lapsiperheet, vammaispalveluja ja omaishoidon tukea tarvitsevat sekä aikuissosiaalityön asiakkaat.
Millaisia palveluvalintoja asiakkaat ovat tähän mennessä tehneet? Miten asiakkaat ja työntekijät ovat kokeneet HB-toimintamallin?
Edistääkö HB asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja asiakaslähtöistä työskentelyä?
Julkaisussa kuvataan myös miten arvioimme vaikutuksia ja selvitämme HB-toimintamallin kustannus-vaikuttavuutta sekä millaisia digi-ratkaisuja tarvittaisiin niin asiakkaan, palvelunjärjestäjän kuin palvelun tuottajankin näkökulmasta.
Julkaisun tiedoista hyötyvät meneillään olevat henkilökohtaista budjetointia parhaillaan soveltavat muut hankkeet,
sote-uudistusta valmistelevat sekä alaa kehittävät ja kouluttavat toimijat.
Henkilökohtaista budjetointia kehitetään ja tutkitaan kuudella pilottialueella vuosien 2016–2019 aikana: Hämeenlinna, Porin yhteistoiminta-alue, Tampere, Vantaa, Eksote ja Kainuun sote.
Hanke on valtakunnallinen usean kumppanin yhteishanke.
Lataa julkaisu sähköisenä: Henkilökohtainen budjetointi – yksilöllinen ratkaisu asiakkaan tarpeisiin
Julkaisu on saatavana myös painettuna – kysy julkaisua sähköpostilla: henkilokohtainenbudjetointi@metropolia.fi
Vastaa