Henkilökohtainen budjetointi (HB) laajentaa palvelujen käyttäjän mahdollisuuksia ostaa palveluja alueen yrittäjiltä, järjestöiltä ja yhteisöiltä. Henkilökohtaisessa budjetissa (HB) asiakas voi itse valita mitä ja miten hän haluaa järjestää tarvitsemansa palvelut, joihin hänellä voimassaolevien eri lakien mukaan on oikeus.
Hankkeemme piloteissa kaupungin tai sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän järjestämä palvelu voidaan vaihtaa osittain tai kokonaan henkilökohtaiseksi budjetiksi. Henkilökohtaisen budjetin voi saada jo palvelujen piirissä oleva tai uusi asiakas. Asiakas voi sovitun asiakas- ja budjettisuunnitelman mukaan järjestää palvelut myös aivan uudella tavalla. Idea on, että palveluihin muutoinkin varatut määrärahat asiakas voi käyttää valitsemallaan tavalla. Moni asiakas onkin löytänyt esimerkiksi itselleen paremmin sopivaa päiväkeskustoimintaa, omaishoidon vapaata ja erilaista jaksamista tukevaa toimintaa.
Palvelut voidaan käytännössä toteuttaa maksusitoumuksin tai palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmiin rekisteröityneiden tuottajien kautta. Eri piloteissa toimitaan hiukan eri tavoin, mutta myös palveluntuottajilta, jotka eivät ole ns. perinteisiä sote-palveluja tuottavia, ovat asiakkaat voineet hankkia heidän palvelujaan, esim. onnettomuudessa aikuisena vammautunut on löytänyt liikunta- ja kulttuurialan toimintaa kaupungin tarjoaman päivä/työkeskuksen sijaan. Joissakin erityistilanteissa asiakkaan tarpeeseen vastataan taloudellisen tuen myöntämisellä, jolla asiakas voi maksaa tarvitsemansa tuen, esimerkiksi kun hankitaan yhteisöllistä tai lähiverkoston kautta tukea.
Löytääkö asiakas palvelusi?
Jotta asiakkaat voivat arvioida heille soveltuvia palveluja, olisi tarjolla olevat palvelut esiteltävä asiakkaan näkökulmasta ymmärrettävästi. Oma palvelutarjonta olisi hyvä olla asiakkaan löydettävissä esimerkiksi erilaisilla palveluja esittelevillä nettisivuilla. HB voi tarjota palveluntuottajalle myös mahdollisuuden monipuolistaa palvelujen ja tuen valikoimaa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Myös erilaisen yhteisöllisen tuen kysyntä voi lisääntyä. HB-piloteissa voidaan myös räätälöidä yrityksen kanssa asiakkaalle soveltuva tuki ja palvelu.
Hanke kehittää yhteistyötä eri pilottien alueella toimivien palveluottajien kanssa. Kevään 2018 kuluessa on tarkoitus järjestää jokaisen HB-pilotin alueella yritys- ja järjestö infoja ja keskustelutilaisuuksia toiminnan kehittämiseksi niiden asiakasryhmien palveluissa, joissa henkilökohtaista budjetointia kokeillaan.
Henkilökohtaisen budjetoinnin asiakasprosessi etenee pääpiirteissään näin
- Asiakas hakee palvelua tai tukea kuntansa tai sote-kuntayhtymän toimipisteestä.
- Hän keskustelee palvelutarpeistaan työntekijän kanssa.
- Palveluntarpeen arvioinnissa selvitetään millainen tuki ja palvelu asiakkaan tilanteessa olisi tarpeen. Työntekijä esittelee vaihtoehtoja tuen ja palvelujen järjestämisestä, myös HB-malli vaihtoehtona esitellään.
- Vaihtoehtojen pohjalta asiakas pohtii olisiko henkilökohtainen budjetti hänelle soveltuva malli järjestää tuki ja palvelut, ja laatii mahdollisesti läheistensä kanssa oman ehdotuksensa tarpeisiinsa soveltuvasta tuesta.
- Mikäli päädytään henkilökohtaiseen budjettiin, sovitaan asiakassuunnitelmasta ja työntekijä laskee rahallisen budjetin, jolla asiakas pystyy hankkimaan sovitun tuen ja/tai palvelut. Budjettisumma lasketaan tavallisimmin hyödyntäen olemassa olevien vastaavankaltaisten palvelujen kustannuksia. Jos asiakas vaihtaa jonkin jo käyttämänsä palvelun, niin tämän käytössä olleen palvelun kustannus on laskelman pohjana.
- Työntekijä tekee asiasta päätöksen ja asiakas hankkii tarvitsemansa palvelut. Asiakas ei yleensä saa rahaa pankkitililleen – tavallisimmin asiakas saa maksusitoumuksen tai palvelusetelin valitsemiinsa palveluihin, tai sovittu tuen tai palvelun antaja saa luvan laskuttaa sote- yksikköä (eli tuottaja saa maksusitoumuksen).
- Asiakas on myös sopinut työntekijän kanssa miten henkilökohtaisella budjetilla hankitun tuen ja palvelun toimivuutta seurataan. Myös vastuukysymyksistä on keskustelu.
Eri piloteissa on valittu erilaisia asiakasryhmiä – hankkeessa tehtävä vaikutusten arviointi hyötyy siitä, että mahdollisimman moni asiakas valitsee HB-toimintamallin. Asiakas voi olla oikeutettu eri lakien mukaiseen tukeen. Myös asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöidyt tuen muodot ovat kehittämishankkeessa mahdollisia. Sosiaalihuoltolain mukaan palvelut voivat olla myös ”muita tukitoimia” (1301/28§). Näin olemassa oleva ”valintatalon valmis palvelutarjotin” muotoutuu, kehittyy ja monipuolistuu asiakkaan tarpeisiin parhaiten vastaavien valintojen kautta. Hankkeen asiakkaana hän voi hyödyntää sovitun HB-suunnitelman mukaan julkisten, yksityisten ja yhteisöjen kautta saatavaa tukea, myös lähipiirin apu voi olla sellaista.
HB-toimintamalleja kehitetään ja toimivuutta arvioidaan
Hankkeessa ei ole julkaistu yhteistä ns.sääntökirjaa, joka määrittelisi miten asiat toteutuvat. Jokainen pilotti on rakentanut omaan toimintaorganisaatioonsa ja asiakasympäristöönsä soveltuvan HB-mallin. Osa piloteista edellyttää palveluntuottajan rekisteröitymistä palvelusetelituottajaksi, osa piloteista ei tätä edellytä – tavoitteena hankkeessa on nimenomaan monipuolistaa olemassa olevaa ”valintatalon palvelutarjotinta” ja uudenlaisia ratkaisujakin halutaan kokeilla.
Hanke kokoaa eri pilottien HB-toimintamallien kokemukset, analysoi niitä ja työstää yhteiskehittämisen periaatteella hyvin toimivan HB-mallin geneeriset ominaisuudet.
Tiedoksi lukijalle, että parhaillaan kokeillaan Keski-Uudenmaan kunnissa HB-mallia, jota varten on laadittu erityinen sääntökirja. Kokeilu toteutuu palvelusetelimallilla. Palveluntuottajahaku on käynnistynyt marraskuussa 2017. Tästä KU-soten sivuille.
Lokakuun lopussa päättyi valtionavustuksen haku STM:n palvelusetelikokeilujen laajentamiseen: hakijoita oli 12, ja päätöstä odotetaan vielä ennen joulua. Laajennusta on haettu myös HB-mallin kokeilemiseen eri kaupungeissa ja Suomen maakunnissa. Tästä palvelusetelikokeilun sivulle.
Palveluntuottaja ja yhteisö, ottakaa rohkeasti yhteyttä joko suoraan maakuntanne HB-pilotin yhteyshenkilöön, tai projektipäällikköön. Pilottien yhteystiedot löydät hankkeen nettisivuilta – tästä linkki Pilottien -sivuille.
Sirkka Rousu, projektipäällikkö
Vastaa