Self-directed support -lain (2013) nimi jo kertoo keskeisen asian: ihminen itse ohjaa oman tukensa järjestämistä (ei siis systeemin eikä ammattilaisten ohjaamaa). Lain ja siihen perustuvan kaiken toiminnan tulee edistää tuen ja avun tarpeessa olevan kunkin ihmisen oikeutta hyvään elämään.
Opintomatkan (kaksi työpäivää 8-9.4.2018, sekä matkapäivät) valmistelu toteutui yhteistyössä Suomen Kehitysvammaisten Palvelusäätiön ja in Control Scotland -organisaation kanssa. Osallistujia oli kaikkiaan noin 60 eri puolilta Suomea erilaisista organisaatioista ja myös niiden päätöksentekoelimistä. Avain kansalaisuuteen – henkilökohtainen budjetointihankkeesta mukana oli 24 osallistujaa HB-piloteista, ohjausryhmästä ja hankehenkilöstöstä.
Julkaisemme opintomatkasta myöhemmin matkaraportin sekä blogikirjoituksia eri näkökulmista, samoin julkaisemme nettilinkin, josta myös opintomatkan ohjelmassa olleisiin esityksiin voi tutustua. Matkan anti oli huikea.
Opintomatkan ensimmäisenä Glasgow-päivänä oli koko Suomen ryhmän yhteinen seminaari, jossa kuultiin lainsäädännöstä ja sen vahvasta ihmisoikeuksiin perustuvasta arvopohjasta, toimintajärjestelmästä ja käytännöistä menetelmineen ja työvälineineen. Mukana oli myös useita erilaisessa elämäntilanteessa olleita asiakkaita kertomassa miten he olivat saaneet keinoja tehdä muutoksia omassa ja perheensä elämäntilanteessa sekä laajemminkin osaamista vaikuttaa asioihin. Hyvin vaikuttavaa!
Self-directed support -lain (2013) nimi jo kertoo keskeisen asian: ihminen itse ohjaa oman tukensa järjestämistä (ei siis systeemin eikä ammattilaisten ohjaamaa). Lain ja siihen perustuvan kaiken toiminnan tulee edistää tuen ja avun tarpeessa olevan kunkin ihmisen oikeutta hyvään elämään. Järjestelmän ja ammattilaisten tehtävä on auttaa ihmistä rakentamaan hänen elämäntilanteeseensa soveltuvaa tukea ja myös muuttamaan sitä joustavasti – ihmiseen luotetaan ja ihminen itse kontrolloi oman tukensa toimivuutta (in control). Ihmisellä oli useampia vaihtoehtoja tukensa käytännön toteuttamiseen ja hallinnointiin: 1) suoramaksu ja budjetin omatoiminen hallinnointi; 2) budjetti ja sen ulkopuolinen hallinnointi; 3) paikallishallinnon järjestämät palvelut ja tuki; 4) näiden yhdistelmä. Asiakas, client-sanaa ei käytetty, aina puhuttiin ihmisistä.
Koko järjestelmää ja palveluntuottajia ( Skotlannissa palveluntuottajista puhuttiin ”support provider” -termillä) ohjaavat ihmisoikeudet ja tulokset – outcomes-mittarit kuvaavat ihmisen hyvinvointia ja sitä, miten hän on päässyt elämässään eteenpäin. Kustannuksista kerrotut esimerkit olivat vakuuttavia, ja henkilökohtaisen budjetin suuruus voi myös laskea kun ihmisen toimintakyky lisääntyy ja lähisuhteet kannattelevat. Kovasti panostettiin myös ihmisten tietoisuuteen ja tiedon saantiin.
Toisena päivänä matkasimme ensin Motherwelliin, North Lanarkshiren hallintoalueen pääkaupunkiin ja sieltä edelleen Edinburghiin.
Skotlannissa on asukkaita yhtä paljon kuin Suomessa. North Lanarkshire Council on yksi suurimmista kunnista noin 340 000 asukkaalla. Kunnassa on ollut paljon teollisuutta, nyt työttömyyttä ja asukkaiden tulotaso matala sekä erilaisen tuen tarvetta paljon. Kunnan tiloissa toteutuneessa yhteisseminaarissa paneuduimme erityisesti järjestämisvastuussa olevan Local Governmentin toimintaan. Tenttasimme heitä mm. ihmisen tukibudjetin laskemisesta, asiakaskohtaisista kustannuksista, tulosten seurannasta, henkilöstöstä, palveluntuottajakriteereistä.
Vaikuttavaa oli mm. yhteisö- ja naapuruustyö, joka toteutuu kunnan tuella mutta member-led johtamismallilla, ja mukana toimintaa oli esittelemässä myös nuori aikuismies, jonka elämäntilanne oli ollut hyvin vaikea aiemmin. Kyse oli pääosin ennaltaehkäisevästä toiminnasta. Samoin kuulimme miten tiivistä yhteistyötä tekevät asuntotoimi ja sosiaali- ja terveystoimi kunnassa, asunto nähdään keskeisenä ihmisoikeutena ja hyvän elämän osana. Myös kunkin henkilön arkea ja ihmissuhteita edistävää ICT-teknologiaa esiteltiin monivammaisen ihmisen tuen kokonaisuudessa, jossa teknologiset ratkaisut oli pystytty mukauttamaan hänen tarpeisiinsa.
Iltapäivällä toteutuivat opintokäynnit organisaatioon, joka toimi erityisesti mielenterveys- ja päihdetyön alueella sekä yhteisorganisaatioon, joka kokosi toimintaansa non-profit -palveluntuottajia, jotka tuottivat erilaisia tukipalveluja noin 200 000 ihmiselle.
Hankkeen ja henkilökohtaisen budjetoinnin esittelystä huolehtivat Tuula Pehkonen-Elmi Diak:sta ja Katja Ihamäki Metropoliasta: uunituore englanninkielinen piirrosvideo valmistui matkalle, lisäksi englanninkielisellä nettisivullamme on hankkeen englanninkielinen posteri sekä uutislinkit Suomen valinnanvapauslakiehdotukseen ja sote- ja maakuntauudistusta esittelevään videoon (englanniksi).
Muutama vertailu Suomen valmisteilla olevaan sote-järjestelmän muutokseen:
- kuten niin monessa maassa, myös Skotlannissa sosiaalipalveluiden järjestämisestä vastaa paikallishallinto eli kunnat, ja tuki on lähipalvelua: meillä ollaan siirtymässä valtiojohtoiseen toimintaan,
- valinnanvapauden keskiössä on jokaisen ihmisen oikeus voida elää hyvää elämää, jota tarvittaessa tuetaan erilaisin toimintavaihtoehdoin joustavasti: meillä keskiössä on oikeus valita palveluntuottaja,
- luottamus ihmiseen ja myös siihen, että yhteisöiden voimavarat voidaan saada organisoitua ihmisen ja hänen perheensä tueksi: meillä järjestelmä- ja ammattilaislähtöinen toimintakulttuuri on vallitseva,
- vahva arvopohja (ihmisoikeudet) ja tuloshakuisuus, jossa keskeisin tulos on ihmisen hyvä elämä: meillä puhutaan kustannuksista, ihmisen pisteyttämisestä asiakasryhmien kapitaatiomaksun määrittämiseksi, ja järjestelmästä, eikä niinkään siitä, miten ihmisoikeudet ja ihmisen hyvä elämä voisivat parhaiten toteutua,
- ihminen on elämänsä ohjaaja ja tukensa pääkontrolloija: meillä myös HB-mallia tullaan soveltamaan palveluntuottaja- ja järjestelmäkeskeisesti, eikä asiakas voi hallita omaa budjettiaan,
- henkilökohtainen budjetti toteutuu joustavasti ja yksilöllisesti erilaisin vaihtoehdoin: meillä valitaan sitä, mitä palveluntuottajalistalta löytyy,
- käytössä olevat termit kapeuttavat ihmisen kuluttaja-asiakkaaksi palvelumarkkinoilla ilman riittävää tietopohjaa toimia. Sote-uudistus on teknokraattinen järjestelmämuutos.
Päällimmäisiä ajatuksia kokosi Sirkka Rousu, hankkeen projektipäällikkö.
Vastaa