Hallituksen puolivälitarkastelussa lanseerattiin maakuntien kunnille ja kuntayhtymille mahdollisuutta hakea rahoitusta sote-keskuksen pilottiin yhtiöittämällä siinä tarjolla olevat valinnanvapauden piiriin kuuluvat palvelut ennen pilotin käynnistymistä. Lisäksi on mahdollisuus hakea hb-pilotille rahoitusta, tai näiden pilottien yhdistelmälle. Hankkeemme tekee mielellään yhteistyötä maakuntien sote-valmistelutyön ja käynnistyvien hb-pilottien kanssa. Lähetämme sote-muutosjohtajille yhteistyöehdotuksen kesäkuun aikana. Voit olla myös suoraan yhteydessä hankkeen projektipäällikköön Sirkka Rousuun.
Hallituksen lakiesitys poikkeaa hankkeen henkilökohtaisen budjetoinnin mallista
Hankkeen projektiryhmän kokous keskusteli toukokuun kokouksessaan hallituksen 9.5.2017 valinnanvapauslakiesityksestä. Hankkeemme ohjausryhmän jättämässä lausunnossa ehdotimme, että asiakas voisi myös muissa palveluissa valita hb:n, kuin nyt esitetyissä vanhus- ja vammaispalvelulakien palveluissa. Muiden asiakasryhmien osalta, heidän oikeudestaan saada käyttöönsä hb-toimintamalli päättäisi lakiesityksen mukaan kukin maakunta erikseen. Lisäksi näidenkin hb-asiakkaiden tulee olla pidempiaikaisen ja usean palvelujen tarpeessa.
Hankkeessamme tulemme tuottamaan tietoa hb:n soveltuvuudesta myös mm. sosiaalihuoltolain tarkoittamissa palveluissa, kuten lapsiperheiden ja aikuissosiaalityön asiakkaille sekä lastensuojelulain aikuistuneille jälkihuollon asiakkaille. Heidän ei edellytetä olevan pitkäaikaisen palvelun tarpeessa. Usein silloin, kun ei ole vielä monien palvelujen ja pitkäaikaisen tuen tarpeessa, asiakkaalla on enemmän omia voimavaroja vastata hb-budjetista ja palveluistaan. Hallituksen esityksen perusteluista ei voi päätellä, miksi hb-malli on rajoitettu vain joiden asiakkaiden oikeudeksi. Tästä kuulisi mielellään myös eduskunnan perustuslakivaliokunnan näkemyksen.
Hallituksen lakiesitys on yli 300 sivuinen. Hb-pykälät ovat 6.luvussa: 25-29 §. Henkilökohtaisen budjetoinnin määritelmä (s.39) kuvaa asiaa hyvin samankaltaisesti kuin miten olemme hankesuunnitelmassamme kuvanneet mm. miten hb olisi oiva väline asiakkaan itsemääräämisoikeuden laajentamiseksi sekä väline tukea oman hyvinvoinnin sekä toimintakyvyn vahvistumista. Kuitenkaan esitetyissä hb-pykälissä kuvattu määritelmä ei tule riittävästi esille – kysehän ei pitäisi olla vain siitä, että asiakas voi valita palveluntuottajan.
Lakiesitys löytyy tästä linkistä.
Hankkeen antama lausunto löytyy tästä linkistä.
Maakunnissa pohdinnassa sote-valinnanvapaus- ja hb-pilotin käynnistäminen
Hankkeemme on mielellään yhteistyössä maakuntien sote-valmistelutyön ja käynnistyvien hb-pilottien kanssa.
Hallituksen puolivälitarkastelussa lanseerattiin maakuntien kunnille ja kuntayhtymille mahdollisuutta hakea rahoitusta sote-keskuksen pilottiin yhtiöittämällä siinä tarjolla olevat valinnanvapauden piiriin kuuluvat palvelut ennen pilotin käynnistymistä. Lisäksi on mahdollisuus hakea hb-pilotille rahoitusta, tai näiden pilottien yhdistelmälle. Henkilökohtaisen budjetin pilotissa asiakkaan budjetti määrittyy asiakassuunnitelman pohjalta. Suunnitelma tehdään yhdessä asiakkaan kanssa ja siihen kirjataan palvelut, joihin henkilökohtainen budjetti myönnetään. Tämän jälkeen asiakas valitsee tuottajat itse markkinoilla olevista edellytykset täyttävistä tuottajista. Maakunta maksaa palvelumaksun suoraan tuottajalle. Kyse olisi siis vain vaihtokaupasta: valitsenko julkisen tuottajan vai yksityisen tuottajan, eikä oikeastaan lainkaan siitä, miten lakiesitys määrittelee henkilökohtaisen budjetoinnin idean.
Pilottien toteutuminen edellyttää eduskunnan käsittelyssä olevan valinnanvapauslain hyväksymistä ja vahvistamista. Pilottien alueena tulee olla maakunnan kuntien tai kuntayhtymien alue, jonka yhteenlaskettu asukasluku on vähintään 80 % maakunnan asukasluvusta. Pilottien hallinnointi toteutetaan vastuukuntamallilla (tai kuntayhtymänä) eli yksittäinen kunta ei voi toteuttaa omaa pilottihanketta.
Pilotit voivat aloittaa aikaisintaan syksyllä 2017 ja viimeistään 30.6.2018. Maakunnat voivat jatkaa pilottejaan vuoden 2022 loppuun saakka. Valtionavustuksen haku jakautuu kahteen jaksoon, joista ensimmäinen on 29.5.–7.7.2017 ja toinen 14.8.–29.9.2017.
Ensimmäisen HB-valtionavustushaun tiedot löydät tästä linkistä.
Avain kansalaisuuteen -henkilökohtainen budjetointihankkeen rahoituskanavana STM ja ESR
Meidän hankkeen rahoitus tulee STM:n valtakunnallisesta ESR-teemahausta ja sen kriteereistä, ja hankkeen valmisteluhan on käynnistynyt jo vuonna 2012 – kun valinnanvapausmallit tulivat valtakunnalliseen keskusteluun vasta vuonna 2015.
Hankeideamme pohjaa muiden maiden hb:n tutkimustuloksiin ja Suomessa toteutuneiden hb-kokeilujen tuloksiin, kuten Tiedän mitä tahdon-vammaispalveluissa ja omaishoidon tuessa toteutetut kokeilut. Hankkeemme valmisteluprosessin aikana tuotettu tieto on ollut valinnanvapauslainsäädännön valmistelussa tiedossa.
Hankkeessamme asiakkaat voivat valita hb-suunnitelman mukaan tarpeisiinsa parhaiten vastaavia palveluja julkisilta, yksityisiltä että järjestötuottajilta, mutta myös läheisverkoston tukea voi käyttää. Tuki voidaan kohdentaa suunnitellusti joissain tilanteissa myös ehkäisevänä taloudellisena avustuksena. Keskeistä hb-ideassamme on asiakkaan tukeminen hänen elämäntilanteessaan. Hb-tukisuunnitelma voi sisältää monia elementtejä, joita asiakas voi käyttää palvelutarpeittensa ratkaisussa. Tavoitteena on asiakkaan voimaantuminen ja palvelutarpeen väheneminen.
Henkilökohtaisen budjetoinnin asiakastyö on käynnistymässä eri piloteissa
Hankkeen kuudessa pilotissa on valmisteltu hb:n käyttöönottoa asiakastyössä. Kukin pilotti etenee oman aikataulunsa mukaan, ja viimeiset asiakastyön pilotit käynnistyvät alkusyksyllä. Julkaisemme nettisivuillamme jatkossa anonyymejä kuvauksia mihin asiakas on hb:tä käyttänyt ja millaiseen tarpeeseen Hb-suunnitelma perustuu.
Pilottien toimintasuunnitelmat löydät nettisivuiltamme.
Hankkeen arviointisuunnitelman mukainen tiedonkeruu on käynnistynyt
Hankkeen arviointisuunnitelman mukaiset tutkimusluvat on saatu ja tiedonkeruu käynnistynyt. Arvioinnin pääkysymyksemme on:
Mitä siitä seuraa, jos palveluihin nyt käytettävät resurssit käytetään niin, että asiakas on valintojen tekijänä – tässä hb-toimintamalli?
- Millaisia vaikutuksia tällä on nähtävissä 1) Palveluihin ja työkäytäntöihin, 2) asiakkaan hyvinvointiin, toimintakykyyn ja osallisuuteen sekä 3) miten vaikutuksia ja kustannuksia verrattuna nykyiseen toimintamalliin voidaan arvioida ja muutoksia niissä havaita? Mitä HB-mallista voidaan sanoa kustannus-vaikuttavuus -näkökulmasta?
Kyse on vaikutusten ja muutoksen sekä vertailevasta arvioinnista: pyrimme saamaan mukaan myös verrokkiasiakkaita, jotka ovat samankaltaisen palvelun ja asiakasryhmän asiakkaita, mutta jotka eivät valitse hb-mallia. Toivottavasti onnistumme motivoimaan verrokkeja tiedontuottamiseen.
Ensimmäinen palveluja ja asiakasprosessin lähtötilannetta peilaava kysely on parhaillaan vastattavana pilottiemme projektiryhmien sekä organisaation sote-johtoryhmien jäsenillä. Alkusyksyllä käynnistyy työpajat haastatteluineen. Kun asiakas aloittaa hb-pilotissa, hän vastaa mm. ESR-aloituskyselyyn ja Työterveyslaitoksen Kykyviisariin, ja asiakkuuden päättyessä asiakaskokemuksia peilaavaan kyselyyn. Asiakastyössä tiedonkeruu on jatkuvaa. Hankkeen keräämän tiedon lisäksi hyödynnetään olemassa olevaa tietoa mm. kustannuksista ja palveluista.
Tutustu arviointisuunnitelmaan tästä linkistä.
Henkilökohtainen budjetointi-hankkeen syksyn seminaarit
Olemme sopineet syksylle yhteisiä seminaareja, joiden ohjelmia parhaillaan valmistelemme.
Keskustelemme myös maakuntien sote-muutosjohtajien kanssa mahdollisesta yhteistyöstä seminaarien toteutuksessa.
Hankkeen piloteissa toimivista työntekijöistä muutama vieraili äskettäin myös Lontoossa, jossa yksi miniseminaari toteutettiin hb:stä. Ja meillä oli Suomessa hankkeen omana vieraana maaliskuussa professori Martin Knapp, joka valotti hb:n vaikuttavuudesta tehtyjä tutkimustuloksia sosiaalialan asiakastyön välineenä.
Kannattaa merkitä alustava tieto kalentereihin seminaareistamme:
- pe 1.9.2017 klo 9-12Uusi sote ja hankintalaki palveluntuottajan näkökulmasta: tässä ohjelma.
- to 21.9.2017klo 10-16. Tikkurila tai Helsinki. Seminaarin teemana HB-asiakkuus käytännössä. Mahdollisesti aamupäivä toteutuu sote-muutoksen kanssa yhteistyönä.
- pe 17.11.2017klo 10-16. Helsinki. Seminaarin teemana Palveluohjaus ja HB-avustajan rooli. Henkilökohtaistaminen asiakastyössä. Luennoitsijana mm. Marketta Rajavaara ja Britta Koskiaho.
- ma 11.12.2017 klo 10-16. Hämeenlinna tai Helsinki. Seminaarin teemana: Hankkeen välituloksia ja jatkosuunnitelmia.
Hankkeen ohjausryhmä kokoontuu 22.8.2017 klo 10-12, ja pohdimme mahdollisen iltapäiväseminaarin järjestämistä samana päivänä.
Seuraa hankkeen nettisivuilla tapahtumat- ilmoituksia.
Yhteistyöterveisin
Sirkka Rousu, projektipäällikkö
Vastaa