Avain kansalaisuuteen – henkilökohtainen budjetointi -hankkeen kolmas HB-oppimisverkoston tapaaminen keräsi lähes 40 aktiivista osallistujaa Paasitorniin Helsinkiin 31.1.2019.
Mukana oli mm. kaupungin ja kuntayhtymän sote-asiantuntijoita (Helsinki, Vaasa), palveluntuottajia ja hankkeen pilotteja (Hämeenlinna, Kainuun sote, Pori ja Vantaa). Mukana oli myös henkilökohtaisen budjetin käyttäjä, muita sote-asiakkaita ja tukihenkilöitä. Yhteistoiminnallista työskentelyä ohjasi fasilitaattori Elina Ala-Nikkola.
Paikalla oli osallistujien lisäksi kuvaustyöryhmä, joka työstää hankkeesta ja sen tuloksista kertovan dokumentaarisen videon. Kuvakielen tuottama video ensiesitetään hankkeen päätösseminaarissa 7.5.2019.
Päivän aluksi tehtiin esittelykierros, jossa käytiin läpi myös odotuksia ja tunnelmia.
Kokemuksia HB-asiakastyöstä
Katriina Sillman Hämeenlinnan pilotista ja Pia Pajari Vantaan pilotista kertoivat kokemuksiaan HB-asiakastyöstä.
Hämeenlinnassa oli saatu hyviä HB-kokemuksia vammaispalveluissa ja lapsiperheiden kotipalveluissa: esimerkiksi lastenhoitoapua saatiin perheelle HB-mallilla kolminkertainen määrä perinteiseen järjestelyyn verrattuna. Vantaalla sosiaalihuoltolain mukaisissa palveluissa perheille oli HB:n avulla järjestynyt esim. neuropsykiatrista valmennusta.
Sillman ja Pajari totesivat, että henkilökohtainen budjetointi soveltuu hyvin asiakkaille, joilla on kykyä ja voimavaroja osallistua palveluiden suunnitteluun ja tavoitteiden asetteluun. Uuden toimintatavan omaksuminen vaatii aikaa ja ohjausta. Asiakkaat ovat olleet kautta linjan tyytyväisiä.
Asiakkaan ja työntekijän muuttuvat roolit
Laura Leino ja Heli Määttänen kertoivat tuoreen opinnäytteensä pohjalta siitä, miten henkilökohtainen budjetointi muuttaa asiakkaan ja työntekijän rooleja (ks. uutinen opinnäytteestä).
Ryhmätöissä pohdittiin seuraavia kysymyksiä sekä asiakkaan että työntekijän näkökulmista:
- Mitä roolikartan rooleista tunnistat nykyisessä toimintamallissa palveluita järjestettäessä?
- Mitä rooleja on tarve vahvistaa?
- Millaisin keinoin vahvistaisitte näitä rooleja?
Ryhmissä nähtiin tärkeäksi mm. vahvistaa asiakkaan rohkeutta ja uskallusta sekä työntekijän kuuntelevaa ja keskustelevaa roolia. Keinoina listattiin mm. asenteiden, toimintatapojen ja rakenteiden kehittäminen. Todettiin, että henkilökohtaisen budjetin (HB) sijaan voitaisiin alkaa puhua henkilökohtaisesta palvelubudjetista.
Alustavia havaintoja hankkeen eri näkökulmista
Päivän aikana kuultiin lyhyitä alustuksia aiheista, joita tullaan myöhemmin tarkastelemaan tarkemmin hankkeen kokemuksista ja tuloksista kertovassa julkaisussa:
- Sirkka Rousu Metropolia Ammattikorkeakoulusta kävi läpi HB-asiakasprosessia ja nosti esiin asioita 11-12/2018 toteutetuista hankepilottien kehittävän arvioinnin työpajoista.
- Taija Nöjd ja Ulla Huhtalo Saimaan ammattikorkeakoulusta kertoivat hankkeessa kerätystä HB-asiakkaiden palautteesta.
- Katja Ihamäki Metropolia Ammattikorkeakoulusta kertoi esimerkkejä siitä, mihin henkilökohtaista budjettia on hankkeen piloteissa käytetty.
- Tuula Pehkonen-Elmi Diakonia-ammattikorkeakoulusta kertoi kustannuksista ja vaikuttavuudesta hankepiloteista kerätyn tiedon valossa.
Aiheista käytiin keskustelua kalamalja-tekniikalla.
Arvopohja ja toimintaperiaatteet
Päivän viimeisessä ryhmätyössä kuusi ryhmää visualisoi HB-toimintamallin arvopohjaa ja toimintaperiaatteita puun tai talon hahmoon kuudesta eri näkökulmasta:
- Asiakas
- Työntekijä
- Palveluntuottaja
- Organisaatio
- Lainsäädäntö
- Tiedon tuottaminen
Päivän tunnelmat
Osallistujien ajatukset tapaamisen alussa ja lopussa koottiin sanapilveksi Answergarden-työkalulla – tavoitteena oli yksi sana kultakin. Alun odotukset olivat monilla täyttyneet, ja päivän päättyessä tunnelma oli positiivinen ja innostunut:
Jatkotyöskentely
Hankkeen päätösseminaarit pidetään huhti-toukokuussa 2019. Niihin asti keskustelua ja kehittelyä voi jatkaa esim. hankkeen perustamassa avoimessa Facebook-ryhmässä Henkilökohtaisen budjetoinnin kehittäjät.
Tilaisuudessa oli jaossa mm. hankkeen koostamaa julkaisua Henkilökohtainen budjetointi – yksilöllinen ratkaisu asiakkaan tarpeisiin. Julkaisu löytyy sähköisenä hankesivustolta, HB-hiirimattoja voi tilata osoitteesta henkilokohtainenbudjetointi@metropolia.fi .
Tutustu myös hankkeen Skotlannin opintomatkasta tehtyyn matkaraporttiin (ks. uutinen) sekä muuhun hankkeen kokoamaan materiaaliin (ks. Julkaisut). Hankkeen loppuraportti tulee jakoon päätösseminaariin 7.5.2019 ja sähköisenä hankesivustolle.
Aiemmat HB-oppimisverkoston tapaamiset
Teksti: Projektisuunnittelija Tiina Niskanen ja projektipäällikkö Sirkka Rousu
Vastaa